Opieka całodobowa i godzinowa nad osobami starszymi to wielka odpowiedzialność. Nie wszyscy mogą pracować w tym zawodzie. Zespół eve Poznań postanowił przygotować listę z cechami wskazanymi u opiekuna. Zdajemy sobie sprawę, że nie ma ludzi idealnych, ale zobaczcie czym m.in. kierujemy się podczas rekrutacji pracowników. Jaki powinien być naszym zdaniem dobry opiekun? Oto kilka jego cech…
Cechy dobrego opiekuna
Dużo mówi się o tym, że w pracy z ludźmi ważne jest bycie wrażliwym na ich potrzeby. Trzeba pamiętać, że podopiecznemu należy się szacunek i nie można do niego podchodzić machinalnie. Poniższe cechy opiekuna są dla nas równoważne. Łącznie pozwalają na zdefiniowanie tego, czego oczekujemy od naszych pracowników. Nie przeciągając, dobry opiekun według eve Poznań powinien być przede wszystkim:
PROFESJONALNY
Wielu klientów pyta nas, czy aby na pewno opiekun poradzi sobie z czynnościami higienicznymi u leżącego podopiecznego. Niepotrzebnie, ponieważ zawsze przeprowadzamy szczegółowy wywiad zarówno z klientem, jak i potencjalnym pracownikiem. Na tej podstawie dobieramy opiekuna do konkretnego podopiecznego. Jeśli w zakresie usług jest zmienianie pieluch, mycie i przebieranie, wysłany do prywatnego domu pracownik jest zaznajomiony z danymi czynnościami. Opiekunowie pomagający osobom leżącym muszą być odpowiednio do tego przygotowani i mieć doświadczenie w czynnościach pielęgnacyjnych czy profilaktyce przeciwodleżynowej. Inaczej nie zostaną skierowani do podopiecznego.

EMPATYCZNY
Empatyczny pracownik to osoba, która jest cierpliwa i potrafi postawić się w sytuacji ludzi starszych. Podopieczni nierzadko są osobami poważnie chorymi. Cukrzyca, nowotwór, demencja, Alzheimer mogą znacząco wpływać na ich samopoczucie i zachowanie. Dobry opiekun doskonale o tym wie i oddziela nagłe wybuchy złości od danej osoby. Co najważniejsze, posiada umiejętność wsłuchiwania się w problemy drugiego człowieka. Na tym właśnie polega empatia.
ODPOWIEDZIALNY
Odpowiedzialny opiekun nie zostawia z dnia na dzień podopiecznego. Jeśli spotkacie w przyszłości osobę, która na początku współpracy nie wywiązuje się ze swoich obowiązków (nie odbiera telefonów, notorycznie się spóźnia lub nie pojawia w pracy), to zwolnijcie ją. Nierzetelny pracownik to zmora naszych czasów. Nie ma gwarancji, że opiekun, który zachowuje się nieodpowiedzialnie bez podania poważnej przyczyny, nie opuści w sytuacji alarmowej pacjenta. W przypadku otrzymania sygnału, że opiekun postępuje nieodpowiedzialnie jesteśmy gotowi zwolnić go i wysłać na jego miejsce zastępstwo.
Druga kwestia dotyczy tzw. “pracy na czarno”. Uczciwy opiekun nie pomyśli o pracy bez umowy, bo wtedy łamie prawo. Konsekwencje tego może ponieść on sam i osoba zlecająca mu opiekę. W razie jakichkolwiek niedociągnięć ze strony pracownika zatrudnionego na czarno (kradzieży, pobicia, nie przychodzenia do pracy itp.) trudno się domagać zadośćuczynienia, ponieważ oficjalnie dana osoba nigdy u Was nie pracowała. Warto nie unikać płacenia podatków, chociażby ze względu na bezpieczeństwo rodziców czy dziadków. Z troski o podopiecznych każdy z naszych pracowników pracuje na umowie i nie dopuszczamy nielegalnej formy zatrudnienia.
ZAUFANY
Poprzez bycie zaufanym rozumiemy również dyskrecję. Dobry opiekun nie dzieli się z osobami postronnymi informacjami o podopiecznych. Nie zdradza tajemnic rodzinnych i innych informacji, które nie powinny opuścić czterech ścian, w których pracuje. Opiekun często ma dostęp do poufnych wiadomości o podopiecznych (np. o stanie zdrowia, miejscu zamieszkania) i w żadnym wypadku nie może ich udostępniać.
AMBITNY
Dobry opiekun stara się dokształcać. Nawet jeśli nie poprzez dodatkowe kursy, to poprzez dostępną literaturę. Zawsze przychylnym okiem patrzymy na kandydatów, którzy posiadają dodatkowe umiejętności i zarażają innych swoim hobby. Wspólne rozmowy o historii, malowanie czy inne formy wyrażania siebie są dla nas bardzo cenne, ponieważ mogą przydać się podczas codziennego towarzyszenia osobom starszym! 🙂
Dobry opiekun to prawdziwy skarb!
Reasumując, nie każdy może zostać opiekunem osoby starszej. Łączy ona w sobie, takie cechy jak profesjonalizm, bycie empatycznym, zaufanym, odpowiedzialnym i ambitnym. Opiekun i podopieczny powinni tworzyć zgrany team, ale zanim to nastąpi obie strony muszą dołożyć wszelkich starań, aby nawiązać nic porozumienia. Co sądzicie o wyróżnionych przez eve cechach? Zachęcamy do poszerzenia naszej listy z atrybutami dobrego opiekuna 😉